Niemal 30% dróg, wykonanych w latach 2014-2023 dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma powstać w technologii betonowej. – Podstawowa korzyść betonu to znacznie większa trwałość w porównaniu z drogami asfaltowymi – mówi Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, realizującej odcinek A1 Stryków – Tuszyn.
Spór o technologię nawierzchni dróg w Polsce trwa. Dotychczas najpopularniejszą z nich był asfalt, natomiast w ostatnich latach drogowcy coraz częściej opowiadają się po stronie dróg betonowych (
czytaj również: Jak powstaje beton?).
Po pierwsze trwałość
– Podstawowa korzyść betonu to znacznie większa trwałość w porównaniu z drogami asfaltowymi. Trwałość drogi betonowej szacowana jest na 30 i więcej lat – przekonuje Piotr Smolarczyk, prezes firmy Budpol, podwykonawcy Mota-Engilu na autostradzie A1 relacji Stryków – Tuszyn w technologii betonowej.
Podobnego zdania jest profesor Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Jan Deja. – Beton zdecydowanie przewyższa asfalt parametrami nośnościowymi – w przypadku betonu istnieje możliwość przenoszenia dużych obciążeń, co jest istotne na autostradach i drogach z ruchem ciężkim – mówi.
Przekrój asfaltu i betonu
mat. CEMEX
Po drugie koszty
– W okresie trzydziestoletnim, koszty utrzymania betonu mogą być nawet siedmiokrotnie niższe niż w przypadku dróg asfaltowych. Na dzień dzisiejszy droga betonowa w wykonawstwie jest tańsza o około 20% od drogi asfaltowej dla tych samych parametrów odnośnie natężenia ruchu – mówi Piotr Smolarczyk.
Prezes Budpolu dodaje, że wykonanie technologii betonowej nie stawia ponadto przed wykonawcą żadnych przeszkód, gdyż materiały potrzebne do produkcji nawierzchni betonowych są powszechnie dostępne.
Profesor Jan Deja podkreśla, że beton jest nawierzchnią jasną, co również zdecydowanie wpływa na koszty utrzymania dróg. – Jasność nawierzchni powoduje, że potrzebujemy mniej oświetlenia, co przekłada się na dużo mniejsze koszty – tłumaczy. – Jasna nawierzchnia zapobiega również zjawisku „wysp ciepła” – ciemna nawierzchnia powoduje z kolei, że temperatura w warunkach miejskich jest wyższa – dodaje prof. Deja.
Po trzecie bezpieczeństwo
– Beton jako nawierzchnia jasna w porównaniu z asfaltem powoduje, że jest znacznie bezpieczniejszy, gdyż kierowcy zdecydowanie łatwiej kontrolują swój przejazd, także w warunkach trudnych. Badania niemieckie sprzed kilkunastu lat wykazują, że wskaźnik wypadkowości na nawierzchniach betonowych jest o około 1/3 mniejszy niż na nawierzchniach asfaltowych – mówi prof. Jan Deja.
Jak uważa jednak prof. Deja, w Polsce jest miejsce dla obu technologii, w zależności od parametrów danej drogi i warunków lokalizacyjnych. – Nie ma powodu, aby w technologii nawierzchni dominowała monokultura, bo są miejsca, gdzie ruch miejski jest na tyle mały, że nie ma uzasadnienia dla użycia betonu. Także na Śląsku, gdzie występują szkody górnicze, nie rekomendowałbym betonu, bo w tych warunkach ta technologia po prostu się nie sprawdza – podkreśla profesor.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.